Szalagavató 2016/17-es tanév beszédek

Kategória: Hírek Módosítás: 2017. június 29. csütörtök Megjelent: 2017. február 22. szerda

2016 / 2017-es tanév szalagavatójának beszédeit tekinthetik meg:


Kedves Vendégeink! Kedves Diákok!

Emlékezetem szerint, úgy 5-6 évvel ezelőtt baráti körben ültünk népes gyermekeink társaságában. Próbáltuk a közöttünk zajló beszélgetésben a szálat felvenni, és bekapcsolódni az eszmecserébe, de a férjem egyszer csak azt kérdezte: „Ti értitek, hogy a gyerekeink miről beszélnek?” – Erre kipattant mindannyiunkból a nevetés, és csak azt válaszoltuk: Egy szót sem.

Kedves Nagyszülők, Szülők! – Tegyék szívükre a kezüket, s vallják meg, Önökkel is megesik nap mint nap hasonló eset, pedig Önök kedves Szülők már a X generáció szülöttei. Hogy is tudjuk a lemaradást behozni, mi, a Ratkó korszak gyermekei, vagy azok, akik azt megelőzően születtek, és a 60-as évek óta gyorsabban változó nemzedékek megjelöléséhez hasonlóan mi nem kaptunk betűjelet, mint az X Y és Z nemzedék.

A második és harmadik ipari forradalom között, azaz 1870 és 1969 között egy évszázad telt el. 1969 óta nemcsak a III. ipari forradalom zajlott le, de megkezdődött a 4. is, a digitális világ, amely behálózza napjainkat, megváltoztatta és állandóan változtatja az életmódunkat.Sorel, egy svájci kutató szerint a XX. század annyi racionális tudást halmozott fel, hogy már nem tudjuk átlátni. Az egész világ az oktatás állandó reformjával van elfoglalva, s amit ma intézkedést meghoznak, azt az idő holnap meghaladja.

Csoda –e , ha az oktatás a viták kereszttüzében él? Valami régi, bevált, mondhatnám tuti megoldást várunk, miközben bíráljuk a reformok készítőit, és vagy elmarasztaljuk, vagy nem értjük a mai fiatalokat.

„A mai fiatalság velejéig romlott, lusta, istentelen. Soha nem lesz olyan, amilyennek az ifjúságnak lennie kell, és nem lesz képes kultúránk megőrzésére.”

Tegye fel a kezét, aki soha hasonlót nem hallott a környezetében, a médiában, a kommentekben. Vajon kitől származik az idézet? Hol olvasható? Remélem offline van a telefonjuk, és senki nem nyitja meg a Google böngészőjét. Hiszen itt mindenki a nyitótáncra vár, nem az igazgató történelmi feladványára.

Nos, a kérdésre a válasz meglepő: Egy babiloni kőtáblán olvasható a feljegyzés. Mondhatnám a közhelyet, semmi sincs új a Nap alatt.

Én azonban másként közelíteném meg ezt a feliratot. Több ezer év távlatából, egy másik közhellyel: a változás örök. Ne ijedjenek meg, nem fogom több ezer év távlatából vizsgálni a nemzedékek jellemzőit. Engem az itt és most foglalkoztat. A mi dolgunk a Z generációval, nekünk a Ratkó korszakban születetteknek és a X generációnak. Még sokan vagyunk a katedrán, akik az X generáció, azaz 1960 előtt születtek, s ma itt, a Z generáció diákjai sorakoztak fel, a legújabb nemzedék, hogy a kék szalaggal felnőtté avassuk Őket. Ez az az ellentmondásokkal teli jelenség, ami szakemberként hosszú évek óta foglalkoztat.

Az igazgatói pályázatomnak két kulcsszava volt: innováció és tradíció.

A mai szalagavató számomra igazgatóként a 19. ünnepség. Az elsőnél éppen a lányom kapott szalagot, a kisebbik fiam 3 éve , és az unokám 8 év múlva avattatik felnőtté.

Szerencsésnek mondhatom magam, hogy az idő távlatából is vállalni tudom az innováció és tradíció fogalmak tartalmát, az ezzel járó feladatokat, szakmai tennivalókat. Tehát a közvetlen környezetemben is, a bőrömön tapasztalom a változásokat és érzem és tudom, hogy a kihívásokra választ kell adni.

A tradíció, a hagyomány, azok az értékek, melyet az előző nemzedékek évszázadokon át ránk hagytak. Az alkotmányban is rögzítve van a hagyományok ápolása, de bizton állíthatom, hogy iskolánk is nagy gondot fordít azok átörökítésére. A hagyomány etalon, igazodási pont, mint például a szalagavatóis. A hozzá kapcsolódó ünnep beleég az emlékezetünkbe.

Készülünk rá, felöltöztetjük a lelkünket is. Miért fontos erről beszélni?

Ebben az iskolában 60 éve volt az első szalagavató ünnepség. 60 éve készültek iskolánk diákjai az első érettségire. Csak úgy tudjuk a jelent gazdagítani, és a jövőt építeni, ha számba vesszük azokat a hagyományokat és pozitívumokat, amit az elődöktől tanultunk, és azokat tovább adjuk.

Kedves Szülők! Önök abba az iskolába adták gyermekeiket, amelybe Önök közül is sokan végezték gimnáziumi, majd szakmai tanulmányaikat. Ez az iskola azóta azonban nemcsak külsőleg, de tartalmában is sok változáson ment keresztül úgy, hogy az értékeket megőrizte.

A X generáció az 1960. után születettek, már a III. ipari forradalom, az IT, az automatizálás időszakában nőttek fel. A nyugati kultúrától való elzártság miatt az STAR TREK jelenségről foszlányok jutottak el közép és Kelet –Európa országaiba, de érezhető volt, hogy ez a nyugati nemzedék előrevetíti a jövőt, új határokat hódít meg és a SCIENS FICTION regényekben írtak valóságossá lesznek.

1969-ben már én is emlékszem és a televízió csatornáján otthon nézhettem az Apolló 11 holdra szállását és Amstrong kijelentése bejárta a világot: Kis lépés egy embernek, de hatalmas ugrás az emberiségnek.

Megjelentek az első mobil telefonok, amelyek kezdetben csak a nagyon gazdagok kiváltsága volt, de azt gondoltuk, hogy a szabadság kapui kinyílnak, de nem tudtuk, hogy elterjedésük függőséget is okozhat. A NASA űrrepülőgépének a fellövése újabb határokat feszített szét, de a Challenger 7 katasztrófája 1986-ban rádöbbentette az X generációt, hogy mekkora kockázatot vállalt, amikor a biztonsági hiányosságokkal rendelkező gépet fellőtték fedélzetén egy tanárral. Az Y generáció így aztán visszaszállt a földre, a világháló fejlesztésével nem a jövőbe tekint, hanem a jelenbe. a WEB megteremtette, hogy a világ állandó online kapcsolatban lehet.

Popper Péter azt mondja, hogy egy nemzedék 30 év alatt válik önállóan cselekvőképessé. Van 30 évük, hogy cselekedjenek. Ha ebből a képletből indulunk ki, az 1900-ban a Monarchiában született magyarok az X generáció születésére már érzékelték a III. ipari forradalom vívmányait, úgy, hogy átéltek két világháborút, az ország szétdarabolását, a nemzet felaprítását, aztán totalitárius diktatúrákat, egy eltiport forradalmat, és a női emancipáció minden hátrányát, hiszen nem lehetett egy fizetésből egy családot eltartani.

Kedves Z generáció gyermekei! Ezekből a nemzedéki traumákból és a nemzet, családok által megőrzött hagyományokból kell Önöknek újraépíteni önmagukat, a családot, a nemzetet, a hitet Istenben és önmagukban. Azt mondja Simon Sinke az Y generáció kutatója, hogy ez a nemzedék önrendelkező, önimádó, türelmetlen, nem kitartó, vagány és ezért a nevelésük is felelős, azaz mi szülők és pedagógusok. Én pedig azt mondom, hogy a mi iskolánk tanárai elfogadták a kor kihívásait, a lehetőségeinkhez képest pedagógiánkban megőriztük az értékes hagyományokat, de innovációkat is vezettünk be. De! És, nekem és kollégáimnak az a szent meggyőződésünk, hogy a tehetség, a tudás, a pozitív innovatív hozzáadás, az egyik legkeresettebb emberi tőke. Az is meggyőződésem, hogy a kis közösségek, amilyen a mi iskolánk is ,képes ennek a filozófiának, hitvallásnak a megteremtésére.

Gyerekként, a falusi iskoláimban, majd a pécsi gimnáziumomban engem személy szerint kevés inger ért, ami átmosta volna az agyamat, de elég volt ahhoz, hogymegtanuljam mind a mai napig,hogy minden területen jól és felelősséggel kell teljesítenem, és ezt a hitet át is kell adnom. Remélem, hogy az itt avatandókat megtanítottuk arra is, hogy a kudarcokból hogyan lehet talpra állni, és nem kell tökéletesnek mutatkozni az instragrammon vagy a facebook-on.

Ennek a nemzetnek kiművelt értelmiségre és szakmáját felelősséggel művelő szakmunkásokra, szakemberekre van szüksége. Miben is foglalhatnám össze felnőtté válásukkal kapcsolatos kívánságaimat? Legyenek képesek a magyar és európai kultúra átélésére, folyamatos megismerésére és majd az ismereteik átadására. Éljék meg nőiességüket, és férfiasságukat , kerüljék a függőséget! A fiúk felelőssége a családi élet klasszikus formájának helyreállítása, és a leányok éljenek a lehetőséggel, hogy a család érzelmi életét gazdagítsák, és a család összetartó szerepét felvállalják. Ne fetisizálják a pénz szerepét, Mikes Hanna grófnő, (Teleki Pál menye) amikor Zabolán, földjeik jövedelméből édesanyjával fonó üzemet létesített, munkát adott a földművesek feleségeinek, a jobb megélhetésért, és azért, hogy a székely ruhához valót megszőjék, a ruha viselését elterjesszék, identitásukat erősítsék. Azt vallotta, hogy a pénz arra való, hogy a pénz tegyen, és nem arra való, hogy a zsebben legyen.

Innováció és tradíció, mert a változás örök, csak a szeretet állandó.

Köszönöm, hogy én avathatom Önöket osztályfőnökeikkel felnőtté. Szép ünnepet, jó mulatást kívánok kedves Mindnyájuknak!

 

 


Kedves Végzőseink!

Emlékeztek még, amikor tavaly egész délután pakoltátok és díszítettétek az asztalokat, hajtogattátok a szalvétákat az esti szalagavató bálra? Emlékeztek arra, amikor sorfalat álltatok itt, és ezzel tettétek szebbé a végzősök útját? Bizonyára már akkor is gondoltatok arra, hogy egyszer majd Ti kerültök a sportcsarnok, de leginkább a figyelem középpontjába, és megkapjátok saját szalagjaitokat. Minden bizonnyal Ti is utánanéztetek, mit is jelent a szalagavató mint esemény egy középiskola életében. Egy középiskolás két avatáson esik át az iskola falai között. Először beavatódik az iskola tagjai közé, most pedig ahogy Ti is, beavatódtok a felnőttek nehéz, döntésekkel teli, felelősségteljes, ámde izgalmakkal kihívásokkal, szabadsággal teli világába.

A rátok kerülő szalaggal nem váltok egy csapásra érettebbé, nem lesz meg vele együtt az érettségi (ugye, milyen kár), de a kabátotokra tűzött szalag azt jelenti, iskolátok legidősebb diákjai vagytok, a város egyetlen középiskolájának végzősei, adysok. Mind sokat tettetek a jó iskolai hangulatért, történeitek tovább élnek a falak között akkor is, ha Ti a ballagás után elhagyjátok azt.

A szalag egyszerű, hétköznapi, prózai jelentésében egy hosszú, keskeny, vékony textilszövetből készült tárgyat takar, melyet gyakran használnak csomagok díszítésére, hogy azokat még ünnepélyesebbé tegyék. Azonban a szalagnak van sokkal mélyebb, átvittebb jelentése is. Jelenti a halhatatlanságot, a tökéletességet, a győzelmet, a virágzást és a kifejlődést, mely kifejezéseket igazán magatokénak érezhetitek az iskolában eltöltött évek, emlékek, tanulmányok hatására. Hogy ez mennyire így van, érdemes lenne felidézni, mit is jelentetek Ti ennek az iskolának és nekünk, alsóbb éveseknek.

Palicskáné Cseresnyés Katalin tanárnő osztálya elvitte az iskola hírét Erdélybe, ami nyilván nagy változást is hozott életükbe, világlátásukba. Az osztály felejthetetlen kampányfilmet készített, és megadta nekünk a hitet, hogy a társadalmi hovatartozás nem számít az érettségi megszerzéséhez vezető úton, pusztán a befektetett munkától függ a siker.

Ami Csertán Csabáné tanárnő osztályát illeti az egyetlen talán az egész világon, akik bukás nélkül járták kétszer a kilencediket. A Gimnázium című sorozatok által iskolánk országos ismeretségre tett szert. A forgatásokon szerzett rutin hozzájárult ahhoz, hogy a diákigazgató-választás győztesei legyenek.

Vojkovics Gábor tanár úr kezdte el egyengetni négy évvel ezelőtt a 12. D-sek útját. A sporttehetségekben gazdag osztály, akik foci és kézilabda terén növelték iskolánk népszerűségét, nemcsak a testi, hanem szellemi növekedést is fontosnak tartották, ezt Docens című filmjükben mutatták be.

Molnár Tibor tanár úr osztályától, a 12. B-től gépszerelési – és számítástechnikai alapismereteket sajátíthattunk el, ezen felül főzési praktikák birtokába is jutottunk kampányfilmjüknek köszönhetően.

A 12. H osztálynak köszönhetően kezdődött talán a legnehezebb tanév, hisz meg kellett válniuk régi osztályfőnöküktől, Márton Krisztián tanár úrtól. Tóth Ágnes tanárnő személyében új osztályfőnököt kaptak. Reméljük már nem érzik magukat elhagyatottnak, hisz ma mindketten itt vannak velük.

 Annak reményében állok itt az alsóbb évfolyamot képviselve, hogy közösen megírt beszédünk felidézett bennetek emlékeket, melyekre a későbbiekben is szeretettel gondoltok. Önkéntelenül eszünkbe jutott gondolatainkat fogalmazva egy Madách-idézet: „Ma néked, holnap nékem”. Ha Rátok nézek, csinos ruhátokra, estétváró arcotokra, várom a pillanatot, azonban ha az előttetek álló feladatokra gondolok, odáznám még a percet.

Kívánom, hogy az előttetek álló kihívásokat legjobb tudásotok szerint sikeresen vegyétek. Használjátok ki a még együtt tölthető időt az iskolában és azon kívül is, beszélgessetek tanáraitokkal, akik sokat segíthetnek még Nektek az elkövetkezendő hónapokban. Győzzetek az érettségin, ahogy a szalag jelentése megkívánja!

De mindezek előtt ma:

Jó szórakozást kívánunk az esti gigapartyn!

Találatok: 39371