Határtalanul pályázat

A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, elmélyítése. Segítségével magyarországi iskolák tanulói az állam támogatásával osztálykiránduláson vesznek részt a szomszédos országok magyarlakta területein, így személyes tapasztalásokat szereznek a külhoni magyarság életéről.
Határtalanul pályázat 2020 beszámoló megtekintése a következő linken.
Határtalanul pályázat 2019 beszámoló megtekintése a következő linken.
Iskolánk által 2018 áprilisában benyújtott HAT-18-02-0297 számú pályázat nyert.
A 11.A és a 11.H osztály tanulói az Együttműködés középiskolák között – Játék határok nélkül címmel valósítja meg 2019 március-június között ezt a Határtalanul pályázatot.
Az első utazásra, amikor a nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium diákjai és tanárai érkeznek iskolánkba, 2019. március 25-29. között kerül sor.
Iskolánk tanulóinak utazása 2019. május 20-24. között lesz.
A kirándulások mellett a két iskola diákjai közös projekt keretében készítenek olyan társasjátékokat, melyekkel jobban megismerhetik egymás természeti és kulturális értékeit.
Iskolánk tanulói 2019. május 20-24. között a Határtalanul program keretében Nagyenyeden jártak. A Bethlen Gábor Kollégium diákjaival tartotta a kapcsolatot a 11.A és 11.H 35 tanulója. Közösen valósították meg a "Játék határok nélkül" projektet. Az erdélyi utazásról Miháldinecz Fanni 11.A osztályos tanuló beszámolóját olvashatjátok.
Határtalanul Erdélyben 2019
2019.05.20.-a 35 KSZC Nagyatádi Ady Endre Gimnáziuma, Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma tanulójának más volt, mint a többi hétfő. Ezen a napon ugyanis lehetőségünk nyílt elutazni Romániába a Határtalanul pályázat keretein belül. Az utunk első fele viszonylag csendesen és nyugalmasan telt, hiszen a hajnali órákban történő indulás miatt sokan az alvást és a pihenést választották legelső programnak. Noha a fáradtság mindenkin eluralkodott, legbelül mégis mindenki kíváncsian várta milyen élményekkel fog gazdagodni a kirándulás alatt, valamint már sokan vártuk, hogy ismét találkozhassunk és beszélhessünk erdélyi iskolatársainkkal, barátainkkal, akiket 2019. márciusában ismerhettünk meg, mikor idelátogattak hozzánk a pályázat keretein belül.
Mikor megérkeztünk a Magyarországot Romániától elválasztó határra, a feszültség egyre jobban kezdett nőni bennünk. Amint Románia útjain haladtunk, mindenki számára érezhető volt, hogy elhagytuk hazánkat, Magyarországot. A természet teljesen más meglepetéseket tartogatott számunkra. A hullámzó dombokat és völgyeket csodálattal néztük. A busz ablakain kitekintve rengeteg természetben elrejtett házat pillantottunk meg, és idővel hozzá kellett szoknunk a ritkának nem mondható birkanyájakhoz vagy tehéncsordákhoz, amik a völgyekben legeltek.
Első megállónk Nagyszalonta volt, ahol megtekinthettük Arany János egykori szülőházát. Egy rövid ismertető során megtudhattuk Arany János gyerekkorának diákság számára is izgalmas részleteit, valamint a ház és az udvar történelméről is sokat meg tudhattunk, mint például, hogy a mellettünk álló terebélyes eperfa, annak a fának az „unokája”, ami alatt egykoron Arany János gyermekkori nyarait töltötte. Mindezek után körbejárhattuk a házat, amit a Nagyszalontai közösség régebbi tárgyai díszesítettek, mivel sajnos Arany János tárgyai közül semmi sem maradt fent.
Ezekután több órányi utazást követően elértük főcélunkat és egyben szálláshelyünket, a nagyenyedi Két fűzfa hostelt. Vendéglátónk kedvesen fogadott minket, majd a gyors szobafoglalás után, mindenki összegyűlt az étkezőben, hogy elfogyaszthassuk vacsoránkat. A kimerítő utazás miatt hamar elfoglaltuk a szobáinkat és fáradtan aludtunk el, hogy másnapra elég energiát szerezhessünk.
A másnapi korai ébredés többek számára is megterhelő volt, de a reggelinél sokak magukhoz is tértek. Első megállónk a nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium volt, ahol találkozhattunk régen látott barátainkkal. Egy rövid beszélgetést követően megismerkedhettünk Erdély és Nagyenyed történelmével, majd egy gyors körbevezetést is kaptunk erdélyi iskolatársainknak köszönhetően. Ezt követően megtekintettük az épületben működő iskola és természettudományi múzeumot is, amiket nagy érdeklődéssel térképeztünk fel, majd vettünk részt közös foglalkozáson a nagyenyedi diákokkal. Amint végeztünk, búcsút vettünk barátainktól, és néhány erdélyi tanuló kíséretében indultunk el Tordára a sóbányába.
Csoportunk nagy részére igen csak mély hatást gyakorolt a sóbánya, hiszen diákjaink döntő többsége még sosem látott, vagy járt azelőtt sóbányában. Elsőként a bányában kiállított galériát tekintettük meg kísérőnkkel, majd szabadidőt kapva kisebb csoportokra osztódva térképeztük fel a többszintes bányát. Legfelső szintjén a galéria volt, majd egy végtelennek tűnő lépcsősort követően elértük a következő szintet. Mindnyájan elcsodálkoztunk, amikor a bányán belül kialakított kisebb vidámpark tárult a szemünk elé. Minigolf, bowling, óriáskerék és ajándékbolt is található volt ezen a szinten. Újabb meredek lépcsősort követően pedig elértünk a legmélyebb és egyben legizgalmasabb szintre. Itt ugyanis a sóbányán belül kialakult tó volt, amin csónakázni is lehetett.
Ezt követően Kolozsváron tartottunk volna városnézést, azonban a hirtelen jött eső elmosta a programunkat. Azonban, még ha csak kevés időre is, de láthattuk a Mátyás király-szobrot, valamint a Szent Mihály-templomot.
Harmadik napunk legelső állomása Berethalom volt, ahol az erődtemplomot fedeztük fel, szintén néhány nagyenyedi diáktársunk kíséretében. Mivel a templom egy dombra épült, így onnan beláthattuk a környező utcákat és hegyeket, vagy épp völgyeket. A régies építészeti stílus és maga a több száz éve fennmaradt templom sokakat elkápráztatott.
Az ebédünkre már Segesváron került sor, amit követően szabadprogrammal töltöttük az időnket. Magunktól fedeztük fel a várost és annak szépségeit. A túránk során megismerkedtünk néhány Erdélyben élő magyarral is, akikkel kellemesen elbeszélgettünk és viccelődtünk. Amint visszatértünk szállásunkra, és elfogyasztottuk a vacsorát vendéglátónk felajánlásából meglátogathattuk saját borospincéjét, melynek történetéről mesélt nekünk.
Utolsó napunkon, melyet még reggeltől estig Erdélyben tölthettünk első megállónk Nagyszeben volt az Astra múzeumban. Ez a múzeum sokban eltért a számunkra ismert múzeumoktól, hiszen itt egy több hektáron elterülő régi időkbéli falu reprezentálásáról beszélünk. Engem elsőre kissé emlékeztetetett is a Magyarországon található Bikali Élménybirtokra, hiszen alapkoncepciójában nem sokban tér el az Astra múzeumtól. A különböző házak, a természetben megtett séták, és a különféle háztartási állatok mindenkit lenyűgöztek. Az egyik legmegfogóbb elem talán a hatalmas tó volt, melynek túlpartján óriási malmok álltak.
Miután bejártuk ezt a lenyűgöző helyet, utolsó úti célunk felé vettük az irányt, Nagyszeben városközpontjába. Itt is szabadprogramot kaptunk, így magunktól fedezhettük fel az élettől nyüzsgő sétáló utcákat és tereket. Mi azonban így is megtaláltunk néhány nyugalmasabb helyet, mint például a pasztellszínű házakkal tarkított szűk kis utcákat, vagy a padokkal telített és szökőkúttal díszített, meghitt hangulatú parkot.
Erdélyben töltött utolsó esténken, közös búcsúesten vettünk részt nagyenyedi barátainkkal. Mivel tudtuk, hogy ez az utolsó találkozásunk, mindenki a legtöbbet hozta ki az estéből, hogy mindnyájan jól szórakozzunk, és jó hangulatban vehessünk búcsút egymástól. A remek hangulat és társaság miatt azonban az este hamar eltelt, és hirtelen azon kaptuk magunkat, hogy valóban eljött a búcsúzás pillanata.
Végül elérkezett legvégső Erdélyben töltött reggelünk is. Megrakott bőröndökkel és élményekkel gazdagított emlékezettel szálltunk fel a buszra, hogy annyi nap után hazatérhessünk Magyarországra, ahol még sokáig fogjuk emlegetni az elmúlt utunkat.
Miháldinecz Fanni
Videómontázs a programról:
A beszámolóhoz tartozó képek itt találhatóak:
Beszámoló a 2018/2019-ben megvalósított Határtalanul! projektről
A 2018 tavaszán Polyák Réka és Heizler Erika által megírt „Játék határok nélkül” pályázata 2018 december végén vált nyertessé. Partnerintézményünk az nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium volt. Tőlük 39 diák, Nagyatádról 35 tanuló vett részt a projektben.
Az első utazásra 2019. március 25-29. között került sor, melynek során az erdélyi diákok a nagyatádi József Attila Kollégiumban szálltak meg.
2019. március 26-án délelőtt került sor a megismerkedésre játékos keretek között. A Polyák Réka és Bácskay Annamária által levezényelt programban különböző csapatjátékokon keresztül ismerkedtek meg egymással a diákok. Ezt követte a pályázat azon szakasza, mely során közösen kell létrehozniuk egy produktumot, a mi esetünkben ez olyan társasjátékok készítése, illetve tervezése volt, melyek érintik a két város, illetve az anyaország és Erdély történelmét, kultúráját, népi hagyományait. Készültek Activity, Tabu kártyák, emellett memóriajáték tervét vetették papírra. Délután Kaszóba látogattunk, ahol idegenvezető kísért minket végig a Baláta-tó mellett, és mesélt a természetvédelmi terület értékeiről.
2019. március 27-én a Balaton környékére vittük vendégeinket. Először megmutattuk nekik a keszthelyi Festetics kastélyt, ahol idegenvezető mesélt a kastély múltjáról, jelenéről. A gyerekek interaktív játékokkal játszhattak, melyek segíthettek nekik a produktum színesítésében, ötletet meríthettek belőlük. Innen Tihanyba mentünk, ahol az apátságot néztük meg, visszafelé megálltunk a balatongyöröki Szép-kilátónál, így a Balatont mindkét oldaláról megcsodálhatták a tanulók. Este kimerülve, de a nap élményeit megbeszélve, a fotókat megnézve pihenhették ki a fáradalmakat.
2019. március 28-án volt az utolsó anyaországban töltött nap. Reggel Kaposvárra, a Rippl-Rónai Múzeumba látogattunk, ahol a rengeteg színes, változatos tematikájú kiállítás révén betekintést kaphattak a régió, főként Somogy megye néprajzi, természeti, művészeti értékeibe. Délután került sor a búcsúdélutánra és búcsúestre. Három órakor a gimnázium épületében találkoztunk, ahol további játékok megtervezése történt, kiegészítve a látottakkal, illetve sor került valódi játékra is már elkészült darabokkal. Este először Grecsó Krisztián és Kollár-Klemencz László zenés estjén vehettek részt vendégeink, majd diákjaink rövid kis műsort szolgáltattak nekik. A néptánc előadás mellett dalokat énekeltek, majd közös sütizésre invitálták a nagyenyedieket.
A második utazásra 2019. május 20-24-én került sor. Erről az utazásról készült beszámolónkat Fenyvesi Zsófia 11. H osztályos tanuló tollából olvashatják. Ez az írás jelent meg a Somogyi Hírlapban is.
„Még a madarak előtt keltünk, hogy elindulhassunk hosszú utunkra. A Határtalanul pályázatnak köszönhetően ugyanis lehetőségünk volt elutazni Erdélybe. Izgatottan és élményekre éhezve indultunk el, valamint vártuk már az újbóli találkozást a már Nagyatádon megismert erdélyi társainkkal, barátainkkal.
A határon átérve szívet dobogtató látvány fogadott minket. A táj, ahogy a szántóföldek, a legelők és az erdős vidékek váltogatták egymást, egyszerűen elkápráztattak. Csodálatos volt látni, ahogy a hegyek szinte ölelték a tájat, hogy itt a természet még a mai világban is ilyen zöld tud maradni.
Első megállónk Nagyszalonta volt, ahol megnézhettük azt a házat, amely azon a helyen áll, ahol Arany János született és nőtt fel. Itt egy hölgy mondta el nekünk a tudnivalókat a költő életéről, valamint magáról a házról és a környékről. Ezt követően megnézhettük a házban kiállított régi tárgyakat, melyek Arany János korából maradtak fenn, bár sajnos egyik sem a költő egyik személyes holmija.
Folytattuk utunkat, majd pár óra buszozás és tájban gyönyörködés után elértünk célunkat, Nagyenyedet, ahogy a Két Fűzfa Hostelben szállhattunk meg. Vendéglátónk kedvesen, valamint vacsorával fogadott minket. Szobáink elfoglalása és az étkezés után mindenki fáradtan feküdt az ágyába. Másnap új kalandok vártak ránk.
Korareggel reggelivel kezdtük a napot, majd máris indultunk a nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégiumba, ahol meghallgathattuk az intézmény történetét, valamint körbejárhattuk az udvart, ezzel együtt megtekintve a kollégium három híres alakjának szobrát. Bethlen Gábor, Kőrösi Csoma Sándor, valamint Áprily Lajos kapott itt emlékszobrot.
Ezután utunk a Kollégiumban található természettudományi múzeumba vezetett, majd átmentünk egy másik különleges terembe, ahol az intézmény történetéhez kapcsolatos emléktárgyakat őrzik és mutatják meg a látogatóknak. A projekttel kapcsolatos játékok készítésére, majd játékra ezek után került sor.
Az enyedi diákokkal való közös foglalkozásunk után elindultunk Tordára, a sóbányába. Ott egy rövid idegenvezetés után, melyben megtudhattunk fontosabb információkat a sóbányáról, annak működéséről és érdekességeiről, elindulhattunk a többszáz méter mélységbe. Csodálatos látvány tárult elénk, amely szavakkal le sem írható. Magában a bányában hihetetlen mód pezsgett a jókedv és az élet. Található itt óriáskerék, minigolf, bowling, ajándékbolt, valamint lehetőség van a bányában található tavon csónakázni. Én úgy gondolom, ezt egyszer mindenkinek át kell élnie, ezt egyszer mindenkinek látnia kell.
A Tordai sóbánya után következő úticélunk Kolozsvár volt, ahol sajnos szakadt az eső, így nem nagyon tudtunk sétálni a városban, és megnézni, megismerni a város szépségeit. Bár futólag láthattuk a Mátyás király szobrát, valamint a Szent Mihály-templomot, ami szintén káprázatos volt.
Harmadik napunkon Erdélyben elsőként a Berethalmi erődtemplomot néztük meg. A templom gótikus, torony nélküli csarnoktemplom, amely eredetileg Nagyboldogasszony tiszteletére épült, és becslések szerint keletkezése az 1500-as évekre tehető.
A templomban tett látogatásunkat egy gyors ebéd követte Segesváron, majd szabadprogrammal és városnézéssel folytatódott itt a napunk. Később visszatértünk Nagyenyedre, ahol vendéglátónk meginvitált minket borospincéjébe. Itt körbevezetett minket, elmondta a fontosabb tudnivalókat a pincéről, valamint a borászatról.
Utolsó teljes napunkon Erdélyben elsőként az Astra múzeumot látogattuk meg, mely Nagyszeben területén található. A múzeum szó hallatán néhányan kevésbé voltak lelkesek, de óriási meglepetésben volt részünk, ugyanis e múzeum több hektáron terül el, és a régi falusi életet mutatja be az odalátogatók számára. Hatalmas erdős, fás részekkel és igazán érdekes régi paraszti házakkal várja a látogatókat.
Ezután a városközpontban sétálhattunk és gyönyörködhettünk Nagyszeben szűk kis utcáiban, amelyeket egymást ölelő, pasztellszín házak alkottak.
Utolsó esténken a nagyenyedi diákok búcsúztak el tőlünk, majd másnap reggel elindultunk, hogy egy újabb hosszú út után itthon lehessünk, Magyarországon. Erdélytől búcsúzva még megtekintettük Vajdahunyad várát, a Hunyadi család ősi birtokát.”
Az egy éve tartó projektünk utolsó állomása volt 2019. június 4-én a 11.A és 11.H osztály közös produkciója az Összetartozás napjára. A műsorban olyan szövegek hangzottak el, melyekben a nagyenyedi diákok gondolatai voltak magyarságról, helyzetükről az anyaországtól távol.
A műsort követte még egy plakátkészítése a programról, melyet iskolánk aulájában állítottunk. Mindezek után, lezárásként pedig értékeltük csoportban az elmúlt egy év tapasztalatait, élményeit, hozadékát.
Nagyatád, 2019. június 13.
Folyók, melyek összekötnek
A HAT-17-01-2017-00902-es határtalanul pályázat keretén belül a 2017/18-as tanévben iskolánk 7.H osztályos tanulói 5 napos kiránduláson vesznek részt, melynek helyszínei Horvátország és Szlovénia.
A beszámolók és a pályázat anyagai az eseményt követően megtekinthetők lesznek ebben a menüpontban.
Kirándulás Horvátországba és Szlovéniába: Folyók, melyek összekötnek
Időpont: 2018.05.04-08.
Az ötnapos kirándulás célja az volt, hogy a gyerekek megismerkedjenek a szlovéniai
magyarság történelmével és mindennapjaival a vízzel a középpontban. A történelmi
Magyarország dny-i területeit összekötötte három jelentős vízfolyás: a Dráva, a Mura és a
Száva. Ezeket a folyókat követtük utunk során. Tanulmányoztuk szerepüket a történelemben
és az emberek mindennapi életében. A folyók mellett néhány jelentősebb tóval (Bakonaki,
Bledi, Bohinji) is megismerkedtünk, valamint meglátogattuk a Szent Vid forrást is, így tettük
teljessé a vizek szerepének tanulmányozását. Utunk során meglátogattunk két működő
vizimalmot is, és vásároltunk az itt őrölt lisztből.
Első nap a váraké volt a főszerep: (1. programelem) Varasd és Csáktornya vára a
magyar történelem jelentős helyszínei. (2. programelem) A napot a verzeji működő
vizimalomnál zártuk. A második napot Lendván, a szlovéniai magyarság központjában
kezdtük (3. programelem). Énekeltünk a Magyar Kultúra Háza előtt, és a várban
megtekintettünk egy rövid filmet a város történelméről. Ezután a Bakonaki –tó partján,
valamint a Szent Vid forrás mellett a víz szerepét vizsgáltuk az emberek mindennapi életében.
Itt egy külön feladatot is kaptak a fiatalok: ki kellett találniuk egy legendát, mely a Szent Vid
forráshoz kapcsolódik (4. programelem). A napot a nagytótlaki Rotunda megtekintésével
zártuk. Itt több mérést is végeztünk, és megtanultunk a kör kerületének számítását (5.
programelem), amelynek nagy hasznát vettük másnap az Izakovci mellett található
vizimalomnál (6. programelem), ahol kiszámoltuk a kerék sebességét, melyet a Mura hajt."
Muraszombat és Maribor érintése után foglaltuk el második szálláshelyünket, hogy a
síkvidéki folyók után a hegyvidéki formakincs tanulmányozásáé legyen a főszerep. Este egy
vetélkedő keretében (7. programelem) összefoglaltuk és tovább bővítettük ismereteinket a
vízről. A negyedik napon a Bledi-tó felé vettük az irányt. A csodálatos tó lenyűgözte a
gyerekeket. Következő állomásunk a Vintgar –szurdok lett volna (8. programlem), ahol a víz
és a mészkősziklák küzdelmét, a karsztosodást figyeltük volna meg. sajnos egy kőomlás
keresztül húzta számításainkat, a szoros nem látogatható egy darabig. Így a víz egy vadabb
formáját, a jeget helyeztük a központba, a Bohinji-tó kapcsán a gleccserek felszínalakító
folyamatait figyelhettük meg a természetben. Az 1535 m magas Vogelen pedig egy
hógolyózás tette teljessé a gyerekek élményeit.
Az utolsó napon Celje történelmi belvárosa nyűgözött le bennünket, ahol az Európa
naphoz kapcsolódóan egy iskolai projekt megvalósulását láttuk. Az Európai Unió tagállamait
mutatták be helyi iskolások egy-egy standon. A Magyarországot bemutató stand mellett
Mátyás életnagyságú festménye állt. Utazásunk végén két horvátországi megállónk volt még.
Trakostyán várának megtekintése megkoronázta túránkat. Kaproncán, majd a Dráván átkelve
pedig búcsút intettünk a határon túli magyarságnak és a folyóknak, melyek nem
elválasztanak, hanem összekötnek bennünket.
A kirándulás a Határtalanul Pályázat keretében jött létre, melynek köszönhetően
1877000 Ft támogatást kaptunk. Ez magába foglalta a szállás, az étkezés egy része és az
utazás költségeit. A 32 hetedikes és nyolcadikas diákot 3 pedagógus kísérte el. A kirándulást
előkészítő órák előzték meg, ahol a gyerekek képet kaptak a szlovéniai magyarság életéről,
Szlovénia, és azon belül a Muravidék történelméről és földrajzáról. A programot értékelő
foglalkozásokkal zártuk: elkészítettünk egy tablót, melyen iskolánk diákjainak mutatjuk be
élményeinket.
A beszámolóhoz tartozó képek itt találhatóak:
KÖZÖS NYELVÜNK A MATEMATIKA (IS)
A 10.C HATÁRTALAN ÉLMÉNYBESZÁMOLÓJA
A HAT 16-02-0090 számú nyertes pályázatnak köszönhetően 2016 októberében húsz székelyudvarhelyi diák és kísérő tanáraik látogathatott el iskolánkba, majd 2017 májusában húsz nagyatádi tanuló kirándult Erdélybe szintén két kísérő tanárral.
A romániai Eötvös József Szakközépiskola tanulói 2016 októberében Nagyatádon, majd 2017 májusában Székelyudvarhelyen dolgoztak együtt a KSZC Nagyatádi Ady Endre Gimnáziuma, Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma 10. C osztályának diákjaival. A közös munka során a tanulók adatokat gyűjtöttek, amelyekből egy saját feladatokból álló 50 feladatot és megoldásaikat tartalmazó matematika feladatgyűjtemény készült.
A Nagyatádra 2016. október 5-én, szerda délután érkező vendégeket intézményünk vezetője, dr. Büttnerné Bódi Ágnes köszöntötte. A szállás elfoglalása és a vacsora után ismerkedési estet tartottunk, a játékos feladatok hamar összerázták a csapatot. Este együtt mentünk a városba sétálni.
Csütörtökön délelőtt a kaszói Baláta-tónál gyűjtöttük az információkat és az élményeket. Délután az aradi vértanúkra emlékezve együtt koszorúztunk a múzeumkertben, majd egy helyismeretei vetélkedőn vettünk részt. Este ismét együtt volt a csapat, az iskola aulájában társasjátékot játszottunk.
Pénteken a Kaposvári Szakképzési Centrum támogatásával Keszthelyre és Szigligetre kirándultunk vendégeinkkel, délután a szoborparkban gyűjtöttünk adatokat, este pedig elkezdtük a kitalált feladatok rögzítését. A napot búcsúesttel zártuk.
Szombaton vendégeink elindultak haza, a munka azonban ezután sem ért véget, hiszen májusban, a pályázat második részeként, mi utaztunk Székelyudvarhelyre új barátainkhoz. Nagyon sűrű programot szervezett az osztályfőnökünk, körülbelül 2000 km utazás mellett.
- május 9-én, kedden hajnalban indultunk az iskola elől. Mindenki érzékeny búcsút vett családtagjaitól, majd nekivágtunk a több órán át tartó utazásnak. Első megállónk Erdély területén Nagyszalontán volt, ahol a Csonka tornyot látogattuk meg, amit Arany János emlékmúzeumnak alakítottak át. Az idegenvezető nagyon jó fej volt, segítségével sok érdekes információt tudtunk meg Arany életéből. Ezután tovább buszoztunk Kolozsvárra. Vacsora előtt és után is sétáltunk a városközpontban, gyönyörűek voltak az épületek kivilágítva egy ekkora nagyvárosban.
Szerdán reggel elég fáradtan keltünk, de sietni kellett, hogy minden program beleférjen a napba. Délelőtt megnéztük a Szent Mihály templomot és az előtte álló híres Mátyás szobrot. Ezután Hunyadi Mátyás és Bolyai János szülőházának felkeresésére indultunk. Délután tovább utaztunk Tordára, ahol a hatalmas sóbányát jártuk be, az óriáskerék és a bánya alján lévő sóstó mindenkinek nagyon tetszett. Este érkeztünk Székelyudvarhelyre, ahol az erdélyi diákok vártak bennünket az iskolájuk előtt. Vacsora után sétálni hívtak bennünket a városba. Csütörtökön reggeli után közös munkával indítottuk a napot. Utána az erdélyiekkel utaztunk a Gyilkos-tóhoz és a Békás-szoroshoz. A tanáraiktól rengeteg dolgot tudtunk meg, mint például a Gyilkos-tó keletkezésének történetét. Aznap közel 400 km-t utaztunk együtt. Az utolsó székelyudvarhelyi esténken a napi munka befejeztével újra közös programot szerveztünk az erdélyiekkel.
Pénteken reggel még egy kis közös munkán vettünk részt, aztán elbúcsúztunk tőlük és újra útra keltünk Vajdahunyad felé. Menet közben kis időre megálltunk Segesváron és Gyulafehérváron valamint Algyógyon is. A nap végén Vajdahunyad várát látogattuk meg.
Az 5. napon Déva várát néztük meg, ezután elindultunk haza, ami igencsak hosszú út volt ismét. Először Szegeden álltunk meg, ahol a Dómot szerettük volna megnézni. Többé-kevésbé sikerült, hiszen pont egy esküvő zajlott a Fogadalmi Templomban. Második megállónk Baján volt, ahol csak a szükséges pihenőidőt töltöttük. Nagyatádra körülbelül 21:30-kor érkeztünk. Mindenkit a szerettei vártak haza.
Hazaérkezés után tovább dolgoztunk: a közös feladatokból készült feladatgyűjtemény elnyerte végső formáját és végre nyomtatásban láttuk, kezünkbe foghattuk munkánk eredményét. Feladatainkat bemutattuk iskolatársainknak és tanárainknak is. A pályázat során szerzett élményeinkről, tapasztalatainkról az iskolában két beszámolót is tartottunk a többieknek, majd a program zárásaként szerepeltünk az iskolai összetartozás napi ünnepségen.
Rengeteg élménnyel gazdagodtunk a közösen töltött idő alatt, jó lenne újra részt venni egy ilyen pályázaton.
Baumgartner Vivien Petra, Molnár Bernadett
A Határtalanul pályázat keretén belül iskolánk 10. és 11. évfolyamos diákjai 2016. április 25-tól április 28-ig látták vendégül a székelyudvarhelyi Benedek Elek Pedagógiai Líceum diákjait, a viszont látogatásra 2016. május 23-tól május 28-ig került sor. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által támogatott HAT-15-06-0061 nyertes pályázat 80 diák és kísérőtanáraik utazás- és szállásköltségét is fedezte.
A "Hogy értsd egy pohár víz mit ér" címmel lebonyolított projekt során a tanulók összehasonlították a Székelyudvarhely környékén fellelhető borvizek, tavak és a környékünkön található tavak és vizek savasságának és lúgosságának ph értékét és összetételét.
Utazásaink során nem csak Erdély gyönyörű tájaival, hanem sokrétű és színes kultúrájával is megismerkedhettünk. Eljutottunk természeti kincsekben bővelkedő helyekre is, pl: Medve-tó, Gyilkos-tó, Békás szoros, Szejkefürdő, Homoródfürdő, Zeteváralja.
Történelmi kalandozásaink során látogatást tettünk Arad, Nagyszeben, Segesvár és Székelyudvarhely városaiba is.
Reméljük, hogy a projekt során kötődött barátságok egy életre szólnak.
Tartalmi és pénzügyi beszámoló
Felvidéki élménybeszámoló
A Kaposvári Szakképzési Centrum Nagyatádi Ady Endre Gimnáziumának 7. h osztályának 33 tanulója a „Határtalanul!” pályázatnak köszönhetően 2016. május 4-7-ig négy napot tölthetett a Felvidéken. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő által támogatott HAT-15-05-0647 számú nyertes pályázat az utazás és a szállás költségét is fedezte, a diákoknak csak a költőpénzről kellett gondoskodniuk.
A „Történelmi helyszínek, váremlékek és királyi bányavárosok” címmel szervezett négy napos kirándulás alatt a diákok megismerték Szlovákia, a Felvidék történelmi és természeti értékeit és (az összezártságnak köszönhetően) egymást is.
Az utazás előtti előkészítő órákon a gyerekek megismerkedtek az érintett térség történelmi múltjával, természeti értékeivel és az itt élő magyarság helyzetével, ismereteiket képeslap kiállítás formájában megosztották a gimnázium többi tanulójával is. Természetesen a szülők is részletes tájékoztatást kaptak a kirándulás menetéről.
A négy nap alatt több mint 1400 km-t utaztak és kb. 52 km-t sétáltak a nevezetességek megtekintése közben. A diákok megismertek több XIII. századi váremléket, pl.: Fülek, Késmárk, Léva várát. Egy teljes napot a bányavárosokban (Besztercebánya, Körmöcbánya és Selmecbánya) a pénzverés és a bányászat megismerésével töltöttek.
A hosszú útba belefértek olyan a pályázatban nem szereplő nevezetességek is, mint a betléri Andrássy kastély vagy a híres komáromi Monostori erőd.
Az utazás után nem ért véget a munka, az értékelő és záró foglalkozásokon túl bemutató órát tartottak és még egy témanapon is részt vettek a diákok, ahol egy nagy Magyarország térképen összegyűjtötték a történelmi magyar várakat, történelmi és irodalmi személyiségeket.
Záráskén idéznék egy tanulótól:
„Élveztem a kirándulást, sok élménnyel gazdagodhattam és az osztály is jobban összekovácsolódott.”
A Határtalanul! program Együttműködés gimnáziumok között című pályázata a külhoni
magyarsággal kapcsolatos ismeretek bővülését, a magyarországi és külhoni fiatalok
közötti kapcsolatok kialakulásának elősegítését célozza meg.
Az első utazás időpontja: 2015. április 21-25.
Ekkor tartózkodnak nálunk az erdélyi diákok.
A második forduló időpontja: 2015. május 21-25.
Ekkor utaznak a 10. C és a 12. A osztály tanulói Erdélybe.
Iskolánk 2014-ben sikerrel pályázott a Határtalanul program pályázati kiírására, amely a nemzeti összetartozást hivatott erősíteni.
Az ,,Együttműködés gimnáziumok között” című alprogramban 34 tanulónk és 35 temesvári diák vett részt. Partneriskolánk a temesvári Bartók Béla elméleti líceum volt, ahol nagyon szívesen fogadták a megkeresésünket.
A projekt témája egy útikalauz készítése volt, amely diákszemmel mutatja be Nagyatád és Temesvár látnivalóit.
A résztvevők a 12. A és a 10. C osztály diákjai voltak, akik nagy lelkesedéssel fogadták az Erdélybe utazás lehetőségét.
A találkozás első fordulójára-amely Nagyatádon zajlott,- 2015. április 21. és 25. között került sor.
Az itt töltött napokon a temesvári diákok megismerkedhettek városunk látnivalóival, ezen kívül kirándultak Keszthelyre és Szigligetre. Lehetőségük volt egy kaszói túrára is, ahol betekintést nyerhettek a környék élővilágába.
A programot játékos vetélkedő és zenés est is színesítette.
Természetesen eközben szorgalmasan dolgoztak az útikönyv Nagyatádot bemutató fejezetén.
A program folytatásaként gimnáziumunk diákjai május 21. és 25. között vettek részt egy erdélyi kiránduláson, melynek során számos szépséges helyszínt kerestek fel:j ártak Nagyváradon, Kolozsváron, Tordán, ahol a sóbánya rendkívül nagy élményt jelentett mindannyiuk számára. Majd felkeresték Torockót, ahol gyönyörködhettek a Székelykő látványában.
Vajdahunyad és Déva vára is szerepelt a látnivalók között.
Temesvárra érkezve kedves ismerősként köszöntötték egymást a diákok és tanárok egyaránt.
Miközben folytatták a közös munkát a kiadványon, megismerkedtek a város nevezetességeivel.
A pályázatnak számos hozadéka volt: miközben elkészült a közös mű,a diákok megismerkedhettek egy más életével, környezetével, és olyan barátságok köttettek, amelyeknek biztosan lesz folytatása.
A búcsúzáskor a tanulók egy újabb találkozás ígéretével váltak el egymástól.
A pályázatban való részvétel méltó befejezése volt az Összetartozás Napján megrendezett megemlékezés, amelyen szerepeltek a 12. A és a 10. C osztály diákjai is szerepeltek.
A program tehát sikeresnek tekinthető. Aki teheti, vegyen részt rajta a következő tanévekben is!
Nagyenyedi diákok látogatása Nagyatádon - 2014.04.01-04.
Óvodások éneke a 4. napon:
A Somogy online cikke:
Részlet a meséből:
Blogbejegyzések:
Találatok: 35990