Tanulmányi beszámolók 2014/15-ös tanév

Kategória: Beszámolók Módosítás: 2017. április 03. hétfő Megjelent: 2015. május 27. szerda Írta: admin

BESZÁMOLÓ A CSILLAGTÚRÁRÓL

Nagyatád, 2015.04.20.

Péter Barbara, 8.H

„A Zselici Csillagoségbolt-park felejthetetlen élményeket kínál minden látogató számára, aki fogékony a természet és az azt körülvevő univerzum tudományos megismerésére.” – közli a zselicicsillagpark.hu kezdőlapján. Valahogy én is így tudnám jellemezni az április huszonötödikei élményeimet. Ahogy álltunk a mínusz két fokban, hallgattuk a csillagászt, miként avat be minden kedves érdeklődőt az asztrológia rejtelmeibe. Megtudhattuk, miként került fel a Kis Göncöl és a Nagy Göncöl, Kastor és Pollux, vagy épp a sárkány csillagjegy, mind-mind más kultúrában.

De mégis miért nem voltunk a puha, meleg ágyikónkban aznap éjszaka, hol voltunk, és miért? Lássuk, mit tudtunk meg idegenvezetőinktől a helyszínről.

Zselic. Egy hatalmas tájegység a Dunántúli-dombság területének a déli részén, melynek nagyobb része átnyúlik megyénkbe. (Zselic nem csak egy táj! A 84995-ös sorszámú kisbolygó a Mars és a Jupiter között, amit Sárneczky Krisztián fedezett fel.) Kb. 30 éve nyilvánították védett területté, jelentősége pedig a címében rejlik; 2009-ben, Európában elsőként a Zselici Tájvédelmi Körzet elnyerte a Nemzetközi Csillagoségbolt-park címet. Több, mint 100 000 hektár, és közel 45 település tartozik ide. Legnagyobb kincse az erdőtársulásban mutatkozik meg, mely a löszös talajon –melyet a jégkorszak után a szél hordott ide - szépen cseperedik. Zselicben helyenként akár 10 méter is lehet a lösztalaj vastagsága. Ez apró szemcséjű, vízáteresztő kőzet. Itt a talajfejlődés nem áll meg, viszont tízszer gyorsabb a talajpusztítás; évente Fejér megyének a területével megegyező talaj tűnik el. Különleges klímájának köszönhetően már a tengerszint felett 200-250 méterrel is megjelennek bükkfélék, ezek mellett közvetlenül a mediterrán növényzet is fellelhető, mint például az uralkodó déli fa, az ezüsthárs, mely jó mézelő. Ezen kívül körülbelül 850 fajta lágyszárú növény, közel 10 000 fajta gerinctelen állat, és 200 madárfaj található itt meg, főleg a harkályfélék, hisz ezek hegyvidéki fajták, de itt ritkásan megtalálhatók. Mérges kígyó nem található ezeken a területeken, ahogy hiúz, farkas, és medve sem. Viszont nagy számban élnek itt a barnavarangyok, bogarak, rovarok is, mint pl. a havasi cincér, kabóca, nagy szarvasbogár, darázs, szitakötő, lódarázs – amiről megtudtuk, hogy igen veszélyes kis állatka; ha egyet megölünk, vagy bántunk, olyan illatanyagot enged magából, mely hatására a „családja” szívesen meglátogatja a gyanútlan áldozatot. Nagy számban élnek itt aranysakálok, ezeket az őshonos kutyaféléket hallgattuk is az éjszaka. Velük osztoznak a mezei pockokon, réceféléken a réti sasok, macskabaglyok, a vadmacskák, borzok, rókák, nyestek. Közel 10 denevér faj található meg a területen, a róka állomány viszont megcsappant. Ezen kívül a szarvas állomány is igen jelentős, dám és gímszarvasok fordulnak elő a vaddisznók mellett.

Amint a fent említett ismereteinket megszereztük, észrevettük, hogy kitisztult az ég, közben a nap a horizont alá bukott. Máris a háborítatlan csillagos eget kémleltük, közben a fényszennyezésről kaptunk meg alapvető információkat. Közben átbeszéltük a szem részeit, mi történik, ha a sötétben hirtelen fény éri a szemünket, és ehhez hasonlók. A túra az indulási ponttól pár méterre egy hatalmas távcsőnél végződött, ahol megnézhettük a Jupitert, láthattuk 4 holdját, és egy csillagfelhő közepébe is belenézhettünk. Ha jókor megyünk, akár még a Tejutat is láthattuk volna!

Igen, hideg volt, és igen, sötét. Viszont szerintem mindenki nevében mondhatom – persze, csak aki részt vett a túrán – hogy remek túra volt, rengeteg új, és érdekes ismeretet szerezhettünk. Láttunk pettyegetett tüdőfűt, foghattunk löszbabákat, hallhattuk a sakálok vonyítását; már-már úgy éreztem, eggyé válok a természet hangjaival. Számomra azért is volt érdekes a túra, mert mindig is érdekelt az asztrológia, a csillagászat, és az űr. Jó volt a kicsit haladó kezdő szintbe lépni a rajongás terén; belenézhettem egy távcsőbe, és láthattam Naprendszerünk egy bolygóját.

Ajánlom bárkinek a hely felkeresését, akár nappal, akár éjszaka, akár családostul, akár osztály szinten; akit érdekel, az figyel, és csodálattal tölti majd el a csillagos ég!

A természet egy kicsit közelebbről

2015.03.30.

Varga Viktória Rebeka, 10. A

Március végén iskolánkkal tanulmányi kiránduláson vettünk rész Drávaszentesen, amelyre az Ady napok természettudományos témájával kapcsolatos munkáinkkal jutottunk el.

Reggel az iskola előtt gyülekeztünk, az ég felhős volt. Miközben várakoztunk, mind a tanárok és mind a diákok reménykedtünk abban, hogy ez csak ideiglenes, és hogy az eső nem fogja elrontani a kirándulást.

Felszálltunk a buszra és elindultunk első célpontunk felé, ami Drávaszentes volt. A buszról is láthattunk őzeket és nyulakat, akik a reggeli órákban az út felé tévedtek. Majd megérkeztünk a Duna-Dráva Nemzeti Park Bemutatóközpontjához, ahol megismerkedhettünk az környék élővilágával. Ezután elsétáltunk megnézni a szürke marhákat, pulykákat, és még sok más állatot. Többek között összebarátkoztunk Zsigával a szamárral. Mivel a kirándulásunk előtt rengeteg eső esett, így a tanösvényen sajnos nem tudtunk végigsétálni, de helyette megnéztünk egy filmet, ami szintén a Duna-Dráva Nemzeti Park területének élővilágát mutatta be.

A fim után csoportokat alkottunk és kaptunk egy feladatlapot, ami felmérte, hogy mennyire figyeltünk a film alatt, és a legügyesebbek jutalmat is kaptak. Akinek volt kedve felsétálhatott a Bemutatóközpont tetején kialakított kilátóra is. A kilátás csodálatos volt, és egészen ellátunk az érintetlen erdő belsejéig. Ezután ismét felszálltunk a buszra és elindultunk Barcs felé, ahol megcsodáltuk a Drávát és sétáltunk egyet a széles folyó partján. Ekkor már teljes erejéből sütött a nap és az esőnek nyoma sem volt. Majd élményektől feltöltve felszálltunk a buszra és hazaindultunk.

Mindenki nagyon élvezte a kirándulást és nagy köszönettel tartozunk az iskolánknak, de még inkább a tanároknak, akik mindent elintéztek annak érdekében, hogy legyen egy fantasztikus napunk a természetben.