Tanulmányi beszámolók 2016/17-es tanév

Kategória: Beszámolók Módosítás: 2017. június 13. kedd Megjelent: 2017. április 03. hétfő

Tanulmányi beszámolók a 2016/17-es tanévből!

(Navigálás a jobboldali menüpontból)


BESZÁMOLÓ NYÍLT LABORLÁTOGATÁSRÓL 2017.03.22.

„Mesél a víz” elnevezéssel nyílt laborlátogatási lehetőséget szervezett iskolás csoportok számára a Pannon Egyetem nagykanizsai Campusának Soós Ernő Víztechnológiai Kutatóközpontja. A program a Víz Világnapja alkalmából, 2017. március 22-én valósult meg, melyen 21 diákunkkal vettünk részt.

A diákok jelentkeztetése során a fő szempont a biológia iránti érdeklődés, illetve az ebbe az irányba (biológia, kémia, orvostudomány, egészségügy) mutató elhivatottság, továbbtanulási szándék volt az iránymutató. A tanulók a 10.H, 10.A, 11.H és 12.D osztályokból kerültek ki.

A helyszínen a kutatóközpont vezetőjének, Dr. Galambos Ildikónak rövid tájékoztatója után három kiscsoportra osztották a diákokat, és megkezdték a programot. Három különböző labort vehettünk szemügyre: mikrobiológiai, analitikai illetve a víztisztító technológiai termeket. Kísérőnk Gerencsérné Dr. Berta Renáta, kutató vegyész volt.

A technológiai laborban Barabás Enikő, hidrogeológus mérnök irányításával megismerkedhettünk a víz-és szennyvíztisztítási technológiákkal, ezek közül a kavicságyon való tisztítás folyamatát be is mutatták.

A biológia laborban Dr. Bíró Ildikó kutató biológus útmutatásával baktérium-tenyészeteket vizsgálhattunk (szappanos kézmosás után kitenyésztett, illetve egy termálfürdő vízéből kitenyésztett), melyek nagyon érdekesek voltak a gyerekek számára. Végezhettek kromatográfiát is, illetve megcsodálhatták a vadonatúj gázkromatográfot. Mikroszkópos vizsgálat során a vizekben előforduló algákat láthatták több százszoros nagyítás alatt.

Az analítika laborban Dr. Rácz Gábor kutatató segítségével összehasonlítottuk az esővíz és a csapvíz keménységét, titrálással. Ebben a műveletben Nagy Valentin tanulónk jeleskedett, ő egyénileg is elvégezte a kísérletet.

A diákok a labormunkákat érdeklődéssel figyelték, aktívak voltak. Terveink között szerepel, hogy a jövőben visszalátogatunk bővebb ismertetésre, esetleg a kémia előkészítősökkel laborgyakorlatra, amennyiben Igazgató asszonytól szíves támogatást kapnánk.

A helyszínen fényképek készültek,melyek feltöltése az iskola honlapjára folyamatban van.

Nagyon szépen köszönjük, hogy támogatást kaptunk ara, hogy érdeklődő diákjainkat eljuttathattuk e programra, mely minden bizonnyal hasznukra vált, és formálta természettudományos szemléletüket.

Nagyatád, 2017. március 27.                                    Tisztelettel: Dergez-Mohari Katalin

                                                                                                          kísérő tanár


 

Látogatás Nagykanizsán

 Nagykanizsán a Pannon Egyetemhez tartozó Soós Ernő Víztechnológiai Kutató-Fejlesztő Központ egy díjmentes látogatást ajánlott a diákoknak a Víz világnapja alkalmából.

 2017.03.22-én a Nagyatádi Ady Endre Gimnázium is rész vett a látogatáson. A nagyszünet után már a KÜLÖNJÁRAT-os feliratú kisbuszban ültünk és elindultunk Zala megye felé.

Az úttal kivételesen nem volt sok gond mármint volt,  hiszen     éreztem,hogy mindenhol kátyúk,repedések stb. Mindössze annyi,hogy a Nap pont az én oldalamon sütött, ezért el kellett húzni a függönyt,így nem láttam a tájat és hát unatkoztam. Viszont hamar odaértünk és már kezdhettük is. A csoportunk három felé osztódott,minden csoportba hét ember jutott + egy szervező.

Az én csoportom első állomása a kémialabor volt. Egy fiatal férfi mutatott nekünk rövid kísérletet,melynek témája: ,, melyik víz keményebb: a csapvíz vagy az esővíz˝. A kísérlet után természetesen megkérdezte az úr, hogy van-e valakinek kérdése, természetesen nem volt,így hát indulhattunk a második állomásra.

A mikrobiológiával kapcsolatos előadást egy fiatal biológus tartotta. Táptalajokat mutatott nekünk, melyeken különböző baktériumok tanyáztak. Szó volt még arról is, hogy a baktériumok körülvesznek minket és miért lenne baj, ha ez nem így lenne. Távozásunk után jött az utolsó állomás.

Ez az állomás a vizek tisztításáról szólt. A műszerek ismertetése és azoknak működéséről szóló előadás után már mehettünk is volna haza, csak hát még az elején szóba került, hogy ki mi akar lenni. Nos én elmondtam – akkor, de most nem fogom,ezért az én kedvemért még 5-10 percet várniuk kellett a többieknek. Remélem nem haragszanak…

A szervezők még indulás előtt a kezünkbe nyomtak egy tesztet néhány kérdéssel és egy keresztrejtvénnyel. egy kérdésre rosszul válaszoltam, és ha már ilyen szépen kérdezik, hogy mi volt az a kérdésén erre csak annyit válaszolok, hogy …titok.

Végül a K-F Központ előtt csináltunk egy csoportképet és irány Somogy megye.

2017.03.24.

Köszönettel:

Basics Mercédesz 

10.A osztályos tanuló

A látogatásról készült képek megtekinthetők a galériában!

 


 

BESZÁMOLÓ CSILLAGTÚRÁRÓL 2017.04.29.

A nagyatádi Ady Endre Gimnázium tanáraként immár harmadik alkalommal kaptunk lehetőséget Igazgató Asszonytól éjszakai túra megszervezésére, melyet a Duna-Dráva Nemzeti Park hirdet meg minden év tavaszán.

Az idén a túrának a gyönyörű Zselic adott otthont, mely minden évszakban lenyűgöző, de az év ebben a szakaszában talán leginkább szívet-lelket felemelő, csodálatos erdőségeivel, Csillagoségbolt-parkjával.

A túrára jelentkezett lelkes tanulókkal a gimnáziumtól délután, 17 órakor indultunk, s mivel szerencsénkre semmi gond nem adódott útközben, kissé korán, a túra megkezdése előtt már egy órával a helyszínre értünk, ahol a Nemzeti Park szakemberei fogadtak bennünket. A várakozás alatt volt lehetőségünk a tájban gyönyörködni, vizsgálódni, szemlélődni.

A fényszennyezettséget is vizsgáló csillagtúra sötétedés előtt kezdődött. A kiindulási helyszínről indulva mintegy 6 kilométert tettünk meg. A szakvezetésnek köszönhetően először a tájegység botanikai és állattani jellegzetességeivel ismerkedhetek a tanulók. Lenyűgöző volt a medvehagyma borította felszín az ódon ezüsthársak, gyertyánok, bükkfák és tölgyek között sétálva.

Ahogy egyre sötétebb lett, s már csak piros kabátos társainkat ismertük meg (színlátásunk egyre inkább megszűnt, s csak a fekete-fehér megkülönböztetésére voltunk képesek), az égbolt egyre-másra felbukkanó csillagait, bolygóit mutatta be nekünk csillagász vezetőnk. Érdekes volt hallani nagyvárosaink, így például Kaposvár pazarló és ésszerűtlen világításáról, illetve praktikus tanácsokat kaptunk arra nézve is, hogy saját háztartásunkban hogyan lehet megoldani a világítást szervezetre legkevésbé káros módon, narancsvörös fényekkel. Megtudtuk azt is, hogy a legújabb kutatások szerint a melatonin hormon termelődésének gátlása (éjszaka, sötétben, alvás közben termelődik, s ha megszakítjuk például a televízió fényével, megszűnik a termelődése) összefüggésben van a daganatos betegségek megjelenésével.

Amint a kissé hosszúnak tűnő, izgalmas sötét erdei útról kiértünk, megpillantottuk kiindulási helyszínünket, az időközben felállított távcsővel. Lehetőségünk volt megszemlélni a Hold krátereit, a Jupiter holdjait, és megtanultunk néhány állatövi csillagképet is. Az aranysakálok kissé ijesztő (de rutinos túrázóknak már megszokott) hangja adta a vizsgálódáshoz a zenei aláfestést.

Az éjszakai túra résztvevőinek teljes természettudományos szemléletformáló kalandban lehetett része, remélhetőleg szép élményekkel tértek a tanulók éjfél magasságában haza.

Nagyatád, 2017.május 6.

 

                                                                                                                Dergez-Mohari Katalin

                                                                                                                             kísérő

                                                                                                              biológia-földrajz szakos tanár

 


Csillagtúra a Zselicben

 

2017.április 29-én, délután 5-kor indultunk a Zselicbe. Este 6-ra érkeztünk meg, de még egy másfél órát kellett várnunk az éjszakai túra kezdetéig. Túra vezetőink a Duna-Dráva Nemzeti Park szakemberei, és a kaposvári egyetem egyik professzora volt.  

 Amíg világos volt, a Zselici Tájvédelmi Körzet növényvilágáról hallottunk néhány érdekességet, és megcsodálhattuk a medvehagyma virágzását.

 Ahogy közeledett az éjszaka, egyre csendesebb lett az erdő, és egyre több csillagot láthattunk az égen, még olyat is, amit városi fényben nem lehet látni. Félhomályban a táj egyik érdekes és szép virágait láthattuk, az orchideát. Egyre rosszabbul láttuk viszont a színeket, emberi arcokat, habár a szemünk egyre jobban megszokta a sötétséget.

 Amikor már mindent fekete-fehérben láttunk, egy tisztásra értünk, ahol a menta illata árasztott el mindent. A szakemberek érdekes dolgokat osztottak meg velünk az éjszakai világításról.                                                            

A tisztás után az erdőben már vakon kellett mennünk, és csak a lábunkkal érzékeltük a talajt, valamint pár részen a hold fénye segített a tájékozódásban. Az erdőből lassan mindenki kijutott egy másik tisztásra, ahol a professzor megmutatta nekünk az ismert, és a kevésbé ismert csillagképeket, mint például: a Nagy Göncöl, Kis Göncöl, oroszlán, ikrek vagy a Jupiter. Szerencsénkre egy hullócsillagot is láthattunk, ami lassan szelte át az égboltot.

A túra utolsó szakaszában már úttesten mentünk, és a végén, teleszkópon nézhettük meg a Hold krátereit, valamint a Jupitert és a holdjait.

Fáradtan, de élményekben gazdagan értünk haza éjfél körül.


Arany 200 - 2017.06.01

Önarckép Álarcokban

   2017.június 1-én 7 órakor indultunk el az Ady Endre Gimnázium elől 16 fővel és egy kísérőtanárral Budapestre. 10 órakor pedig már a Petőfi Irodalmi Múzeumban vártuk a tárlatvezetőnket, hogy megtekinthessük a kiállítást. Ahogy beértünk a kiállító terembe egy modern felszerelésű, de mégis régi stílusú hely tárult elénk. A szobák két részből álltak, melyeket a fal színei választottak el egymástól. Egyik fele piros, míg a másik zöld színű volt. A zöld részen helyezkedtek el a műtárgyak és emlékiratok, míg a piroson maga a költő élete, műveinek kézirata és hozzá kötődő festmények voltak. Itt találhattuk az eredeti Kapcsos könyvet is, melynek legjobban a tanárunk örült, és alig hitt a szemének. A tárlatvezetőnk olyan történeteket osztott meg velünk Arany Jánosról, amiről a tankönyvek általában nem írnak ilyen például az a kitüntetése, amit nem akart elfogadni és utána sem nézett meg. Ezen kívül még a Petőfivel való barátságáról is tudhattunk meg új információkat, majd a műveinek összehasonlítása következett. Mint kiderült, ezek az írások nem csak abban hasonlítanak, hogy egy az írójuk, hanem a témájuk feldolgozásában is. Az egyik ilyen páros az Ágnes asszony és a Buda halála volt. A mondákról a saját ismereteink alapján kellett beszélnünk és ez alapján kitalálnunk, hogy ők vajon mért is kerültek párba.

A tárlatvezetés után kipróbálhattuk az interaktív játékokat. Ilyen volt a megzenésített versek hallgatása, Toldi erőpróba és Arany János által használt nem mindennapi szavak vagy kifejezések jelentése, amit nekünk kellett kitalálni. A teremből kijövet még megnéztük az ajándékboltot és mehettünk is a buszhoz.

Szabadfoglalkozásként elmentünk az Aréna Plázába, ahol két órát kaptunk, hogy bejárjuk az épületet, ez idő alatt sikerült több ruhaüzletbe is bemennünk, emellett természetesen egy könyves boltba is, ahol szerintem a legtöbb időt töltöttük el. A végén pedig ettünk egy fagyit és felmentünk a Pláza teraszára, ahol szép képeket is készítettünk.

A hosszú út és a bolondos időjárás ellenére szerintem mindenki nevében mondhatom, hogy ez egy jó nap volt és jól éreztük magunkat.

 

Köszönettel:Horváth Kitti 10.A


Ugorjunk át Budapestre

Reggel 6-kor csörög az óra. Mint minden reggel, most is megkérdezem magamtól az ébresztő kinyomása után, hogy miért nem maradhattam ovis? Akkor lenne még egy órám aludni … Az oviban csak játszani kell meg enni, meg inni, meg megint játszani. Jó, néha azért énekeltünk is, meg néha azért leültem rajzolni…

Még 10 perc ezen való rágódás –hogy miért nem dönthettem el én, hogy akarok-e  suliba járni és 6-kor kelni, majd egy gyors felöltözés, fésülködés fogmosás közben (ennek sosincs jó vége: fogkrémes haj, arc, szemöldök stb..),gyümölcsevés, a bérlet felkutatása (mert busszal járok) és irány a buszmegálló. Egy átlagos reggel. De június 1-én néhány dologban eltért…

  

  Az eltérő dolgokat nem sorolnám fel, viszont az egyik legfontosabb és legmegerőltetőbb az az 5:45-ös ébresztő volt. A furcsa az egészben, hogy a zene hallatán azonnal kipattantam az ágyból, nem volt semmiféle értetlenkedés az élettel kapcsolatban, még a bérlet megkeresésére sem szántam időt. Az volt a szerencsém, hogy akkor nem tömegközlekedéssel utaztam.

   Fél 6-kor már úton voltam az Ady felé, 6:45-kor pedig már a suli kapuját támasztottam öt emberrel együtt. Kis idő múlva már megérkeztek a többiek, majd begurult a busz is. Aztán a tanárnő - de ő nem gurulva persze…

   Felszállás, gyors  névsorolvasás: ,,Igen!; Jelen! ; Itt vagyok! ; Tessék?, mi van?, mi? Ja, jelen˝; végül indulás.

3 óra alatt megérkeztünk a célunkhoz. Az  út nekem nem volt hosszú, csak a hátamnak, az agyam teljesen a zene hatalmába került (I LOVE  FALL OUT BOY !! <3 ).

   Íme, Budapest. Rómáig tartó dugók, háztömbök, szobrok, óriásplakátok, hidak, egy parlament, jé ott meg a Duna stb… De ott volt az az épület is, amiért nekem 5:45-kor kellett kelnem, hogy odaérjek és bemehessek:  a Petőfi Irodalmi Múzeumba.

Az épületet nem néztem meg igazán, mert észre sem vettem, amikor odaértünk-teljesen beleolvadt a belvárosi zsúfoltságba. Belül viszont már annál is érdekesebb volt.  Az ,,Arany János 200˝ emlékkiállítás vonzotta az embereket. Aranyt és Petőfit nem csak az idegenvezető beszéde alapján ismételhettük át, hanem a modern technikával is. Zöld és piros szobák, idézetekkel teli falak, hatalmas kivetítők, múltbéli tárgyak mindenhol. Hiába a modernség, mert az ember ezekre rápillantva a múltban érezhette magát.

   12 óra után pár perccel a múltból ismét a jelenbe kanyarodtunk vissza. A múzeumlátogatásnak vége lett, kezdődhetett a szabadfoglalkozás.

    Fél 3-kor a bejárat előtt gyülekezés, népszámlálás és indulás a parkolóba. Beszélgetés, zenehallgatás, alvás, evés és a megérkezés. Örömmel mentem haza tudva a másnapi szabadnapról. Hazaérve meséltem Petőfiről, Aranyról

 

                                                                           Köszönettel: Basics Mercédesz 10.A                                                   osztályos tanuló

                            2017.06.01

Találatok: 8394